mandag, april 09, 2012


Blogg lørdag
Jeg har regnet ut at tre 24-deler er 12,5 prosent. Jeg har snart tilbrakt 12,5 prosent av livet mitt i Ukraina. Det gjør ingen ting. 

Onsdag flyttet Magne (leder) tingene mine fra Olitse Oginskogo tilbake til Bertine Huset. Jeg fikk det rommet jeg hadde før, med de grønne veggene og oransje gardinene. Jeg ryddet bøkene mine inn i bokhylle, klærne mine inn i skuff og inviterte jentene på husgruppe.

Det er klart at jeg reiser herfra 6.juni, så de siste to månedene ønsker jeg å tilbringe i Bertinehuset –her jeg bodde først. Det er fint å bo for seg selv, men det er fint å bo sammen med damene og barna også.

I går kom sommeren på en dag, vi hadde 22 grader og sol! Jentene sådde gulrøtter og dill og persille, mens barna leika ute. Inne var det en frisørdame fra kirka som klippet oss gratis. Gud vet hva han må gjøre for å få døtrene sine til å føle seg vel-Sol og frisør.  

I dag dro jeg til togstasjonen og var med teamet fra kirka på matutdeling. Det er alltid gøy. Mange ungdommer er med. De synes det er en helt topp fritidsaktivitet. -Spleiser på ingrediensene og noen damer fra kirka lager maten. To timer, så er alt delt ut, gatefolket har fått sin nødvendige dose mat, krydret med både tro, håp og kjærlighet som kan forvandle liv.  Guds vilje er det morsomste, mest fantastiske å bruke fritiden –og hele livet på.
 
Etterpå henta jeg sykkelen min fra Oginskava-der jeg bodde før. Hadde tenkt å sette den på trikken, fordi det er giga-avstander her, masse trafikk og jeg har veldig dårlig rettningssans. Og: regn. Jeg satte den først på trolley-bussen til sentrum. Fra sentrum ventet jeg på trikk. Men det kom ingen trikk. Den ene var ødelagt og den andre skulle plutselig til et annet sted. Så til slutt bare brøt jeg latskapen, komfortsonen og menneskefrykten og spurte menneskene og veibeskrivelse og sykla hjem. Spurte folk sikkert ti ganger, men det var lettere enn jeg hadde trodd. Tok en time bare –nesten likelang tid som det tar med kollektivt.. J Har hørt at hvis man ikke vil forbli den samme hele livet, må man gjøre noe nytt hver dag! I mitt tilfelle skulle det nå bare mangle.. Men likevel –inspirerende! 

I går møtte jeg Tanja. Vi hang sammen i park Tcherbakova. - en pen park hvor de har et delfinarium.–Hvis man betaler, kan man svømme med delfiner! Det hadde vært moro å prøve engang...Inntil videre har jeg jo sykkelen min hos meg, og kan prøve nye sykkelveier! Og med gitaren, spille og synge nye sanger



 

Ingen kommentarer: