lørdag, mars 31, 2012

Fredagstanketømmer

Stikkord fra uka: 

Avlyst lovsangsøvelse
Alle jentene og barna på senteret syke
Overraskende snø
Hanne-Mari syk 
Hjemme
Seng
Møte i kirka med bønn for syke
God søvn
Tilbake på senteret
Oppmuntrende arbeidermøte
Living free-Fredag på senteret!

Utdypelse:

Å være syk i Ukraina er ikke alltid så lett. Ikke i Norge heller alltid. Man kaller det omsorg, men vet ikke helt om Jesus har den samme kulturelle oppfatningen av hva omsorg innbefatter som alle vi andre. Det som møter en syk person er som regel noe ala:

1: Skyld fordeling:
Deg- "Å, du som går så tynnkledd." "ajajaj uten lue og greier" "spiser feil mat" "tar for lite vitaminer" osv.
Landet:"Ukraina er et håpløst land å bo -dårlig vær og viltflygende bakterier" "Staten passer ikke på folka sine og synder uten å omvende seg så det kommer snø-dommer over landet"
Andre- "Åh, de snørrete barna på senteret som lekker smitte overalt" 

2: Råd & detaljerte instrukser:
"Spis hvitløk"
"drikk bringebærblader"
" ikke dusj, vær stille, vær inne"
OG PRØV OG GJØR NOE FORNUFTIG

3: Tilbud om forbønn..
---

Det er mange som sier at de opplever kristen preking om det med bønn for syke som litt ”dømmende”. Kanskje vi kristne egentlig ikke helt har forstått budskapet?

Jesus sa til en lam mann engang i matt 9: " Vær frimodig, sønn, syndene dine er tilgitt." og "Stå opp, ta båren din og gå hjem!"

1 Jesu skyld fordeling:
"Jeg blåser en lang marsj i hvem sin skyld det er -det har vært sykdom i verden siden Adam falt. Og jeg har tatt skylden på meg selv og lidd alle smertene i min egen kropp på korset. Alt er tilgitt-Tro på meg! (Med smilende øyne;)!" Jes 53,4

2 Råd/instrukser: -Ikke bli skremt, slapp av, ta det med ro, ikke mist håpet. Matt 11,28

3 Tilbud om forbønn: ”Jeg er Herren din lege som legger mine hender på meg og helbreder deg!”

àLa oss bli små Jesuser  -som ikke fordømmer, men putter skylden der den hører hjemme -på korset (ikke sprute den rundt sammen med snørret) og legger kjærlige hender på hverandre:)  

Salme 103 –Han tilgir ALLE våre synder og leger ALLE våre sykdommer!

Fantastisk at Jesus ikke trenger masse mennesker som aldri gjør feil for å kunne hjelpe andre mennesker. Jesus er fullkommen og det er NOK for oss!

Det er ikke kylling i et bakeri –det er ikke fordømmelse i Jesus Kristus. (–Mary Felde sa på bibelskolen en gang:)

Der det ikke er fordømmelse, er det TRO!

Ingen kommentarer: