onsdag, mars 21, 2012

VÅR!

Til slutt ble det vår. Å komme fra et vårlig Norge til et vinterblåst-metervis-med-snø-dekket Ukraina anbefales ikke akkurat på det ..varmeste.. :)

Men nå har iallefall nesten all snøen forsvunnet. Jeg har tatt ibruk mine salat-grønne gummistøvler igjen, og danser gjennom søledammene mens de andre som kaver seg rundt fastspente til stilett-heler skuer sine misunnelige blikk. -Akkurat som i fjor og i forfjor.

Men det er fint å leve og tjene i Dom Bertine. For tiden underviser jeg om "blodspakten", samme materialet som vi hadde på bibelskolen på oks, og samme som de underviser på bibelskolen til Livets Ord her i Ukraina. Fantastisk å finne ut hvordan Guds løfter til oss ikke bare er basert på hormonelle svingninger i Guddommen, men på en blodspakt -sluttet mellom Faderen og sønnen. Og hvordan vi er i ham -i Jesus! Gud elsker meg like mye som han elsker Jesus -og gir meg de samme privilegiene! Og det samme gjelder Alyona, selv om hun bare har vært en kristen i to måneder. I Guds rike er det ingen forskjell!

Vi har også programmet som heter "living free" hver fredag. Det er et undervisningsopplegg som er mye brukt på Teen Challenge-rehabsentere i hele verden, og i drøssevis av menigheter. Visjonen er "discovering Gods path to freedom" -oppdage Guds vei til frihet. Den består av smågrupper for folk som på en eller annen måte har et "livshåndeteringsproblem." Problemer har vi nok av- Det kan være seg stoffavhengighet, usunne relasjoner, sinne, angst, spiseforstyrrelser, utilgivelse eller gjerrighet:) Alle problemer kan virke harmløse, men vi tror at alt som hindrer oss fra å vokse opp til å bli de menneskene Gud har skapt oss til å være, trenger å bli tatt på alvor! -Fordi vi er så utrolig dyrebare for ham! I gruppa tror vi på Guds ord, og lar det være standarden -framfor alle psyko-teorier og andre filosofier. Også tror vi at i samarbeid med Den Hellige Ånd og menneskene i gruppa som er ekte mennesker -og ikke lyver, kan vi sammen finne veien til frihet! Gud er God og leder mennesker som tror på og følger ham ut i frihet. Men vi tror også at ingen er skapt til å være kristne alene, og at ting som er vanskelig trenger å bli satt ord på. Det ligger så mye skatter i mennesker som går sammen med Gud. Ingen som opplever hjelp fra Gud opplever heller det bare for seg selv, men for å hjelpe andre med den hjelpen de har fått selv!

(På et senter som våres, gjelder det å begynne litt "rolig", i og med at problemene er såpass alvorlige, og heller ikke overvurdere gruppas evne, dersom det trengs ekstern hjelp. :) Om noen skulle få lyst til å starte noe lignende i Norge, plis -ta kontakt!:))

Igår var jeg på politistasjonen, fikk vite at jeg kan være her til 6. juni.. Trodde jeg kunne være her til 7 august jeg da, siden det er det som står på visumet.. Men politiet vet visst bedre, jaja.. Men akkurat det orker jeg ikke å bråke med, fordi jeg vet at fra høsten av skal jeg studere, og for å få til det uten å dra inn masse studiegjeld igjen, må jeg jobbe i sommer. Jeg har fred for det, og ser heller at litt tidsfrister kan hjelpe meg å bli litt mer målrettet. :)

Her ser dere noen bilder fra forrige uke:

David 3 måneder:) Sønnen til Natasja, en av våre trofaste medarbeidere, tidligere rehablitant som giftet seg for halvannet år siden:)

Våre arbeidere, Natasja og Lusya

Simyon


Nika og Yura

Vika-på hennes toårsdag

Vika kan gå -et mirakel fordi hun hadde diagnose som handikappet!

Ingen kommentarer: