mandag, mai 26, 2014

Praktisk gledesfilosofi



Jeg er ferdig med exfil og exfac. Jeg har funnet ut at jeg skal skaffe meg en katt som heter Aristoteles og noen bøker av Kirkegaard. Og funnet ut at jeg skriver utrolig mange skrivefeil. Og! Gled dere til å høre alle låtene jeg har skrevet mens jeg har «prokrastinert.»

Også skal jeg begynne å skrive litt filosofi selv har jeg bestemt. Til mitt første verk har jeg forsket må ur-stoffet. Jeg henger meg på teorien at ur-stoffet er litt som "positiv og negativ kraft". Jeg har funnet ut at verdens negative kraft er negativitet! Bekymringer, stress, sjukdom, krig, mismot, misunnelse, nedtrykthet, depresjon, ikke minst dårlig sjølbilde, alle himla krav og død. Alt som ødelegger mennesker består av negativitet. Og siden jeg ikke vil bli ødelagt, vil jeg ikke ha negativitet i livet mitt. 


Og siden jeg ikke vil at du skal bli ødelagt av negativiteten heller, vil jeg spre positivitet. Mitt første filofisistiske verk skal handle om at positivitet er fra Gud. Og har man Gud så har man trengs for å overvinne verdens negativitet. 

Gud lærer meg noen triks som funker for å overleve det negative i verden. Han lærer meg opp til smiling om dagen. Jeg gikk nedover til bussen fra Oslo S istad, og bare følte at smilet forsvant med tyngdekrafta. Oslo igjen. Tankene om at jeg skal tilbake til hørelære eksamen etter en digg helg hos mor&far og gleder meg IKKE. Men inni meg kjenner jeg en stemme som sier «smil!». Jeg begynner å fake-smile og tenker at de andre tenker sitt. Føler meg først veldig rar. Men etterhvert kommer smilet på ordentlig! Jeg var sur fordi jeg skal ha hørelære eksamen om to dager og ligger elendig an. Men hallo! Jeg har nettopp tilbrakt dagen med yndlingsfetter Helge og Ingvild og kidsa som bare er nydelige! Jeg har hatt muligheten til å utøve yrket mitt i helga. Jada, opptaksprøve NMH gikk dårlig, og det jeg laga på verkstedet ble ikke så fint. Men jeg fikk være med Thomas og Vera! Og vi var i parken og grilla og spilte gitar! Joda. Det er masse å smile for. Selv om det objektivt sett ofte er flere ting å være sur for. 

Heldigvis har jeg en Gud som alltid er glad, og jeg kan få glede meg med han, uten å måtte behøve å regne ut om det veier opp eller ned etter omstendighetene. Rar filosofi, egentlig at vi liksom er så smarte og rasjonelle i Norge at vi skal måtte "regne ut" om vi skal kunne glede oss. I Afrika (jada klisje) gleder de seg bare - selv om det er disaster og katastrofer og fluer og fattigdom! Fordi glede er en gave. (bibelen kaller den åndens frukt i Gal 5,22!) Glede er noe vi har fått! Kidsa til Helge og Ingvild fikk leiker i gave i stad. De kan bruke dem når de vil, og gidder ikke å regne ut om de fortjener det eller om det passer seg. De leker gjerne med de midt i middagen. Glede er det samme -du har fått det, så bruk det!

Å være singel er en sånn ting som ofte fremstår som veldig lite gledesfylt ifølge media og sånn. Men Paulus, Bibelens single-mann, er btw mannen bak sitatet; «Gled dere i Herren alltid» (fil 4,4) Rart at det ikke var noen glade bilder av Paulus, da jeg googlet han for å finne et bilde til forsiden av exfac-oppgava mi. Verden lurer oss og sier at man må være gift for å være glad. Er man ikke gift er man ikke glad. Ikke glad ikke gift osv. Men det har vi lært i Ex-fac på skolen at det ikke er nødvendigvis sant sjøl om setninga er gyldig. Det går fint an å være glad sjøl om man er singel. Gleden er en gave det lønner seg å  lære seg å bruke manuelt, som vår single venn sier; "jeg har lært meg å være tilfreds i alle ting"(fil. 4,11)



Åssen kan man lære å glede seg?

1: SMIL! SELV OM det ser overfladisk ut! Til slutt kommer du på no bra eller begynner å le av deg sjæl ellerno.;)


2: Musikk! Musikk er som et "rom" hvor glede bare ER. Det kan gjerne være fordi sanger handler om Gud, men jeg har erfart mange ganger at å være i «rommet» i seg selv gir en mye glede, spesielt når vi inviterer Gud til å glede seg sammen med oss! Om du sliter med å finne bra musikk, anbefaler jeg å gå litt tilbake i tid, 60-70tallet feks. IM SO EXITED! Osv. 


3: Takk Gud for alle ting. Fil 4,6-7. Om det er vanskelig, skriv det ned! Eller takk og pris sammen med en venn (eller uvenn). Takk Gud at han skapte deg akkurat som du er. Åh du aner ikke hvor mye nydelig Gud har tenkt for akkuratt DEG!! (Salme 139:)


4: TREN! Dans og hopp og sprett! Helst ute. Masse glede kommer. Og spis vanlig, sunt og nok. 


6: SYNG. Selv om du syns det er kleint. Syng gjerne korte strofer, du trenger ikke synge lange kompliserte sanger for å glede deg. I det siste har jeg bare syngi: I know he sees the sparrow, and i know He watches me! og «You´re faithful to the end, you will finish what you´ve started». «I will rejoice, I will rejoice» Osv. Alt det her er jo Bibelen -Guds ord. Det har kraft. Setter du melodi til ordet, tar du med deg Gud inni rommet hvor glede bare er!


5: Fortsatt vanskelig? Noen ganger må vi ha hjelp til å takle det negative som har skjedd så Gud kan gjøre de om til noe godt. Få noen til å be og snakke med. Jeg gjør sånn heletiden. Vi har studentpastor på skolen som er fantastisk. Og så i menigheten filadelfia kristiansand er det gratis "bønn og veiledningssenter". Det hjelper! Man må noenganger gå igjennom litt bønn og tårer før gleden slipper fri. Gjør det sammen med noen!


Håper dere får noe hjelp her.. I verden er det mye negativt, men i Jesus er ALT positivt. La han hjelpe deg å SMILE!



-Vår single venn Paulus framstilt på Google. Jeg tror han var glad jeg. 

Ingen kommentarer: