tirsdag, mars 06, 2012

Hei fra Tallinn

Starter en ny periode med et nytt blogginnlegg!

Som mange har fått med seg, rømte jeg vinteren i Ukraina, for en tremåneders periode i Norge.
Jeg ville egentlig ikke reise til Norge såå lenge, men fant ut at jeg ikke hadde noe valg, da både vizumlovene ble endret, jeg var uten penger, og hadde ex antall bønne-nettverk i tillegg til en høygravid direktør parat til å gjøre sin innsats hver gang jeg skulle inn i landet etter en liten tur ut... Og da pengene også tok slutt, så jeg ingen annen mulighet enn å reise til Norge og jobbe helt til mine Ukrainske venner fikk laget til meg en ny visumsøknad til meg..

Mor og Far sa det var greit, at jeg kunne bo hjemme så lenge jeg trengte. Var til og med villige til å kjøre meg til og fra jobb. Så det var jo veldig greit. Jeg hadde jo selvsagt ingen jobb, men takk Gud -fikk jeg en arbeidsavtale som tilkallingsvikar både på Dagsenteret og i et av bofellesskapene jeg har jobbet før. I tillegg var det ledig tilsvarende på Mortenstua skole -en skole for ps. utviklingshemmede, der min mor jobber. Så iløpet av kort tid, hadde jeg tre jobber og fikk både 4,5 og 6 vakter i uka. Så fikk jeg selvsagt også tid til alle de vanlige tingene jeg gjør når jeg er i Norge, besøke venner og familie, julefeiring, min egen bursdag fikk jeg feiret, osv. Fikk også litt mer mulighet til å være i min egen menighet -Oslo Kristne Senter. :) I tillegg har jeg blitt mye velsignet i kirka mamma og pappa går i, Frikirka på fortet i Mysen. Husgruppa deres har til og med adoptert meg som "deres misjonær" i forbønn, noe jeg er utrolig takknemlig for! Jeg har undervist på bibelskolen, fått noen dyrebare coaching-timer med fantastiske lærere derfra, som har betydd masse for meg og er verdens største forbilder. Jeg har også sittet noen betydningsfulle timer på mitt eget gullsmedverksted, og produsert fatninger til noen agater som jeg har forsøkt å selge på alle jobbene mine.. Bestemor har vært mye syk, så ar jo vært et påskudd for å få brukt mer tid med både henne og verkstedet. Det har vært en stor glede!

Jeg har fått vært på Maritacafeen med Street-Aid-teamet, som jeg var en del av i de to 2 årene jeg gikk på OKS. Minna fra Finland -som jeg reiste til Ukraina sammen med i starten, har vært i Norge to ganger. Siste gang denne helga -da OKS hadde sin historiske visjonssøndag..

Mye har vært fint -det takker jeg Gud for. Noen ting skulle jeg ønske var litt annerledes, men i de tingene stoler jeg 100% på Ham:):)

Når jeg nå setter meg på den siste flighten som går til Kiev, vet jeg ikke alle detaljene i hva som møter meg i Donetsk. Jeg tar toget i kveld, så jeg er der i morgen, og rekker med det 8-mars feiringen som er på torsdag. Den er stor i Ukraina og blir GODT markert på Bertine-House:) Skal prøve å komme med en litt mer utfyllende dokumentasjon:)

Jeg kommer til å gjøre det samme jeg har gjort før, stråle Jesu lys inni Bertine House, et rehabeliteringssenter for rusavhengige kvinner med barn:) I praksis -lovsang, undervisning og kunst. Håper også at jeg fortsatt får tid til å være med i lovsangsgruppa i menigheten og i husgruppa og kanskje være med de å dele ut mat til hjemløse på lørdager og be med ungdommene. Gleder meg veldig til å se igjen alle sammen -FEM bebier har kommet til verden blant mine nærmeste der de siste 3 måneder. Magne og Olga, mine ledere har fått TO! :) Så siden de har dobbelt så mange barn som før, ser jeg at jeg kommer til å måtte assistere de litt også. :)

Dere som ber; Be for 8.mars feiringa på senteret -at damene skal bli rørt av Gud og kjenne seg verdifulle! Be for at Gud skal legge tilrette så jeg vet hvordan jeg skal få organisert tjenesten min på en sunn måte. Be for lederne mine og Guds kraft og visdom og lys til å se Guds ferdiglagte gjerninger i tiden som kommer!

TAKK at dere står sammen med meg! GLAD I DERE!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei!
Så spennende å høre om det du gjør der borte :) Du er jo en solstråle som virkelig blir dratt i den retningen. Skal være med og be for deg.

Gud velsigne deg.

Klem Laila