tirsdag, februar 23, 2010

15.2.10


Nika

I dag skjedde det litt mye på en gang. Nrk Østfold ringte og ville gjøre et intervju med meg angående valget i Ukraina, arbeidet på senteret, min tilstand i Ukraina som trygg trøgsting. Og det var svært hyggelig.

Samtidig begynte Dasha å føde.

Dasha var den siste jenta som kom til senteret sammen med sin datter Nika.. De tre siste dagene har hun hatt på seg en grønn t-skjorte med innskriften ”Jeg var med på 58 grader nord –Søgne sparebank.” Dasha, og Nika, eller Darina og Veranika, som de egentlig heter, kom hit direkte fra gaten, i en forstad til Donetsk. Plukket opp av en lokal menighet. Å bo på gaten med et barn er en ting. En annen ting er å bo på gaten høygravid, og ikke vite hvor mange måneder en er på vei.

Nå er Dasha på sykehuset og skal være der til hun føder lille Victoria. Vi fikk telefon om at barnet ikke pustet.. Vi bad. Nå går det visst bra. Slava Bog!

Nika er her. De andre jentene og arbeiderne på senteret er flinke til å ta seg av henne. Hun er så vakker. Men hun har så triste øyne. Nesten så jeg gråter når jeg ser henne. 

Ingen kommentarer: