torsdag, desember 03, 2009

Dirty shoes

Yesterday, I was hit by the thought that I probably live in the dirtiest area in Europe. I’ve been irritating over my boots getting dirty all the time, and Darina have bought me some shoe-polish, because she said that the area we’re living is the dirtiest area in Donetsk. When I first came here, Magne told me that Donetsk because of its metal industry and coal minors are the most dirty city in Ukraine. And when I went to school, I was taught about how the country of Ukraine polluted an entire continent when Tjernobyl exploded in 1986.

So I’m probably living at the most dirty spot in Europe.



Jeg har funnet en fantastisk bra joggerute. Et nedlagt jernbanespor som går ut av de skitne områdene og ut i de nedlagte jordbruksområdene. De er veldig humpete, og det er veldig bra for føttene. Pappa sier at det ikke er sunt å trene for mye på asfalt fordi det gir slitasje i knærne. Jeg elsker å løpe. Løpe løpe løpe. Åh, hvor jeg drømte om å kunne løpe da jeg var fanget i en dårlig kondis tidligere. Hvilken drøm å få bo i et land man kan få løpe og løpe og løpe. Se mennesker jobbe og pause. Gå til og fra butikken. Tur med barn og barnebarn.. Menneskene er så utrolig vakre! Det er litt morro å løpe forbi dem. Fordi det er ingen som løper her. Alle bare subber rundt som om de har hele verdens problemer mellom skulderbladene sine. Men jeg løper fordi jeg kommer fra et annet land. Et land hvor det er helt vanlig å løpe rundt uten masse ting på skuldrene sine. Ikke Norge:)

Ingen kommentarer: