lørdag, november 30, 2013

Mer fengsel

Vi kom førstegang til Kristiansand Fengsel i mai og snek inn Jesus med en konsert med en gjeng fra klassen. I september snek vi inn 12 helt nye gitarer. Dermed fikk vi komme dit ukentlig å sørge for at disse elementene får hjelpe og glede mennesker - som de er tenkt til. Hvilket privilegium! Vi har fått et trofast team -Stian, Birgitte og jeg, samt studenter fra Ansgar som stiller opp med gudstjenestemusikk, kjører, henter, oppmuntrer og ber der det trengs. Ingenting mangler -TAKK!!

Og nå før jul har det vært litt ekstra, fordi du vet.. Jul. Det er ikke så mange i fengslet som gleder seg til jul. Vi i teamet snakka sammen og fant ut; selvsagt! De må jo få en adventskalender!! Så dermed samla vi inn penger til 100 adventskalendere og satte igang å lage håndlagde julekort.


Og mens fengselsprest Bjarte dro til India for å hjelpe Magnus Karlsen å bli verdensmester ringte NRK sør og ville lage en radio-sak om at kulturlivet i fengsler generelt er rævva, og gjøre det her til en gla sak. Sist da de ringte i september sa jeg bare blankt nei, men denne gangen sa den stille stemmen på innsida "Ja".

Så idag kjørte vi ned 100 adventskalendere med håndlaga kort til fengslet. Nrk intervjua og lytta mens vi gitarunderviste 3 herlige gutter. Følte ikke helt jeg klarte å si masse kvåots, men. Blir sikkert bra! Tror gutta hadde en bra tid.

Etter undervisninga fikk vi lov å gå sammen med en betjent rundt i fengslet -på både dom og varetekt og levere alle kalenderne personlig! Det var en stor velsignelse bare å se masse ansikter som Gud elsker -at de i tillegg var glade var jo et bonus. Vi kom til en fyr på varetekten som betjenten trodde det ikke var vits å prate med, fordi han forsto ingenting. Og da visste jeg med en gang at jeg kom til å forså ham, og jess -vi snakket det samme språket med de kyrilliske bokstavene som låter så fint til protestviser. Takk Gud! Vi sa til alle at de skulle spise bare en sjokolade hver dag, men da vi kom runden hadde ganggutten alt snitta kalendern øverst og spist opp hele. Hehe. Så det komme.

Det er så mange folk som aldri har blitt "sett". Jesu sitat "det du gjorde mot en av mine minste har du gjort mot meg" -handler om nettopp å besøke folk i fengsel. Jeg vet at etterhvert vil mange flere musikere og Jesus-troende fra andre skoler gjøre det samme i andre fengsler.

Det har vært bittelitt kamp, men mest GLEDE fra ende til annen! Jeg er så glad for at jeg kan få være med å lyse opp på Tingtoppen!

Ingen kommentarer: