tirsdag, april 13, 2010


Hallo.

Hanne-Mari Har det bra. Ukraina er hjemmet mitt nå. Jeg fryder meg over hver dag. Vil at de aldri skal ta slutt. Er litt småskuffet når klokka har blitt 10 om kvelden allerede, og søvnen presser på. Dagene går så FORT!

Denne uka har vi gjennomført konferanse for Teen Challenge Ukraina. Vi er ikke så mange enda, og heller ikke offentlig registrert enda. Men det er mange som har hørt om oss, og som er interessert i å stå sammen med oss. Teen Challenge er tverrkirkelig. Og det er bra, fordi når alle ismer og asmer kommer til enden, er det bare to typer kristne. Snille og slemme; De som vil hjelpe andre, og de som ikke vil hjelpe andre.

Og når alt kommer til alt, er det i grunnen også bare en som snill som kan hjelpe andre.

En mann fra Polen Teen Challenge underviste om han i 4 dager. Om Gud, og alt det fantastiske han har gjort for oss. Hans nåde som er så grunnfast at ingen narkoman kan synde den bort. Om hans rike, som inneholder mer enn nok til all god gjerning.

En saftig nådekonferanse med andre ord. Alt var gratis, mat og opphold og kaffe. For vi vil jo at mennesker skal bli oppmuntret?:) På hver eneste pute på Filadelfia-hostellet, hadde jeg og jentene lagt hjemmesnekrede kort med bibelverset fra Jeremia 32:17 ”Se, jeg er Herren, all kjøds Gud. Skulle noe være vanskelig for meg?”

Kiyomi kom fra Kiev sammen med Sergey og Mariana for å være sammen med meg og lede lovsang med meg. Hun er fra Hawaii og spiller tromme. Vi hadde det SÅ gøy. Deilig å ha noen gode venner å le med, skravle med til langt på natt, reke gatelangs med og spille lovsanger sammen med. Wow, hvilken velsignelse å også ha VENNER midt på misjonsmarkenJ

Alltid mye spennende som skjer. Olga klarte i farta å spørre feil mann om å hjelpe meg med lovsangen. Hun trodde det var den trofaste Filadelfia-lovsangslederen, men det var en eksnarkoman fyr som het Sasha som bare var veldig ivrig etter å lære meg alle de fine sangene han kunne. Jeg prøvde så godt jeg kunne og henge med, men ble etter hvert veldig frustrert. Men takket være Gud og Kiyomi, fikk vi løst floken, og Sergey klarte på en pen måte å forklare Sasha at han var ”nie nada”. Den ”rette” Filadelfia-gutten kom på plass, og ”alt gikk bra.


I kveld har vi hatt lovsang og nattverd med jentene. Siden vi også hadde delt nattverd på Filadelfia, lurte Vicka på om det var greit å ta nattverd to ganger på en dag. Så fant jeg på mitt første russiske rim! Mnoga hlebaprelomlenie – mnoga istjelenie! På norsk blir det: Masse nattverd, masse helbredelse. Selv om det ikke rimer på norsk, er det helt santJ

Ingen kommentarer: